Foody.to

Digitalk&A1 Awards '23: Как стартъп се бори с разхищаването на храна

Платформата www.Foody.to предлага вторичен пазар за храна, която иначе би била изхвърлена

Александър Главчев

Foody.to


Разхищаването на храна е сред топ 5 замърсителите на околната среда в световен мащаб. Според Организацията на Обединените Нации близо 1/3 от храната, произвеждана годишно, се изхвърля. В България, според изследвания на разработчиците на платформата близо 100 000 порции годна храна се изхвърлят годишно от заведенията. По данни на Евростат пък всеки гражданин на Европейския съюз изхвърля средно 127 кг храна всяка година. Затова и от фирмата Sofia2Go решават да създадат платформа, която да предложи решение на проблема в ХоРеКа сектора в страната, който е отговорен за около 30% от разхищаваната храна.

ВИЗИТКА НА ИТ ПРОЕКТА

Име на проекта: Foody

Възложител: София ту гоу ООД

Изпълнител: София ту гоу ООД

Дата на стартиране: 1.11.2021

Проектът е кандидат в конкурса Digitalk&A1 Awards

Категория: Стартъп

Какво представлява Foody?

"Фуди" преведено от английски означава човек с афинитет към добрия вкус и това стои в основата на разработката на уеб приложението. "Именно за всички любители на добрия вкус създадохме уеб приложение, където заведенията могат да публикуват предложения за деня, а потребителите пазаруват онлайн с доставка или взимат на място от заведението закупените продукти. Ние сме повече от платформа за храна с отстъпка", коментира Светослава Симеонова, основател на стартъпа. "Нашата добавена стойност е общността от т.нар. "фудита", която расте от 2016 година насам, стартирайки под бранда Sofia2Go, където показахме вкусните места за хапване в града. Запазихме имиджа си на добри маркетолози и го превърнахме в една от допълнителните услуги, които предлагаме на нашите партньори. Освен B2C бизнес, целим да създаваме възможности и за B2B услуги, които да са уникални за пазара, защото за последните близо две години успяхме добре да опознаем сектора и неговите нужди."

Както се вижда, платформата е насочена към две основни аудитории. От една страна това са B2B партньорите, от друга - крайните клиенти. "Апелираме към крайни клиенти, които ценят добрия вкус и имат желание да намалят своя негативен отпечатък върху природата и това е в основата на нашата стратегия към тях", обяснява Симеонова.

Общността от споменатите "фудита" се развива чрез органичен трафик, като в основата ѝ е т.нар. peer-to-peer (т.е. децентрализиран) подход. Почти ежемесечно фирмата организира събития, където заедно с известни шеф готвачи и публични личности говорят за проблема и неговите решения, сплотяват своят последователи и клиенти. "Актьори, певци, модели са сред редовните фудита, които с радост разпространяват нашата кауза", посочва Симеонова.

Към своите B2B партньорствата от там подхождат с опознаване и разбиране на бизнеса им, независимо дали те са управители на заведения, собственици на пекарни, управители на ресторанти, на хотели, на магазини за хранителни продукти или на друга позиция. За тях платформата се превръща в доверен "aftermarket" партньор, т.е. позволява реализиране на продажби извън основния канал на дадения бизнес. Освен допълнителните приходи, клиентите получават възможност да развиват своя корпоративна социална отговорност. "Предлагаме допълнителни възможности да генерират приходи, да достигнат до нови клиенти и да заявят своята устойчива позиция чрез съвместни маркетингови активности."

Планове и резултати

Един от най-новите продукти, които стартъпът пуска на пазара са дегустационните менюта. "Устойчивостта има различни измерения - за нас е важно да създадем възможност дори по-изискани ресторанти да предлагат да добри цени в намален грамаж уникални предложения", коментира Симеонова. "Нашите решения са изключително конкурентни, особено във времена на инфлация и икономическа рецесия, която предстои да усетим и у нас."

Платформата отчита повече от 30 000 посещения за последната година. Междувременно екипът прави множество оптимизации по уеб приложението, добавя възможност за доставка.

За да може каузата да се превърне в успешен бизнес, платформата трябва да отговаря на съвременните технически изисквания за електронната търговия. Предизвикателствата пред реализирането на собствен технически проект са в това да се намерят балансирани инструменти, които да отговарят на изискванията на съвременните потребители и търговци. Потребителите очакват лесно и приятно потребителско преживяване, а от страна на множеството и различни вендори стоят изискванията да се имплементират функционалности, които да позволяват управление на предлаганите продукти според техните нужди.

"Най-голямата гордост са стотиците килограми спасена храна и щастливи клиенти, което ни донесе и победа в Европейския конкурс за социални иновации организиран от European Innovation Council, които избраха нашия проект сред 560 кандидати от цяла Европа и го отличи като стартъп, който работи за решаването на социални и икономически проблеми и предизвикателства, свързани с околната среда и устойчивия начин на живот".

"Вярваме, че сме открили формулата за успех win-win-win", обясняват от стартъпа. "Първия "win" е за заведенията, които оптимизират брака си и за които водим нови клиенти. Следват фудитата, които хапват качествена храна на страхотна цена и то в полза на природата. И третата победа е за нас като компания, която успява успешно да изпълни със смисъл словосъчетанието социално предприятие. В цифри това означава 200+ партньори, 15 000 верни фудита, стотици килограми спасена храна за по-малко от година."

Предизвикателства и бъдеще

Според компанията в България все още няма много добре развита култура на устойчивост и в тази връзка една от главните цели на платформата е да повиши информираността относно проблема с изхвърляната храна и как всеки може с малки стъпки да спомогне за неговото разрешаване. Като цел занапред екипът си поставя достигане аудиторията от заведения и крайни потребители чрез правилните послания.

От там вярват, че създават нова пазарна ниша на българския пазар и се опитват да стимулират кръговата икономика, работейки в посока привличане на повече заинтересовани страни (в т.ч. неправителствени организации, корпорации, както и да си сътрудничат с техните отдели занимаващи се с корпоративна социална отговорност). Към днешна дата проектът на Sofia2Go си партнира с фондация Stop Hunger, има партньорства със Sodexo, Mastercard и международни хотелски вериги. В перспектива се предвижда изграждане на екосистема от устойчиви бизнеси, която да работи в полза на обществото, природата и да стимулира устойчивата икономика.

"Успяваме да вдъхнем чар и да дадем втори живот на храната чрез създаването на уникален вторичен пазар за храна и хранителни продукти", споделя в заключение Светослава Симеонова. "Даваме възможности за създаване на добавена стойност на предложенията на платформата чрез предоставените от нас инструменти при публикуване, но това, с което наистина се гордеем, е развитието на една устойчива градска култура на храненето, която не прави компромис с качеството."

Разхищаването на храна е сред топ 5 замърсителите на околната среда в световен мащаб. Според Организацията на Обединените Нации близо 1/3 от храната, произвеждана годишно, се изхвърля. В България, според изследвания на разработчиците на платформата близо 100 000 порции годна храна се изхвърлят годишно от заведенията. По данни на Евростат пък всеки гражданин на Европейския съюз изхвърля средно 127 кг храна всяка година. Затова и от фирмата Sofia2Go решават да създадат платформа, която да предложи решение на проблема в ХоРеКа сектора в страната, който е отговорен за около 30% от разхищаваната храна.

ВИЗИТКА НА ИТ ПРОЕКТА

Име на проекта: Foody

Възложител: София ту гоу ООД

Изпълнител: София ту гоу ООД

Дата на стартиране: 1.11.2021

Проектът е кандидат в конкурса Digitalk&A1 Awards

Категория: Стартъп

Най-новото

Полша ще разследва Open AI за нарушения по GDPR

Полша ще разследва Open AI за нарушения по GDPR

  • 0



Amazon ще инвестира до 4 милиарда долара в AI стартъпа Anthropic

Amazon ще инвестира до 4 милиарда долара в AI стартъпа Anthropic

  • 0


Мозъчният имплант на Neuralink ще бъде тестван върху хора

Мозъчният имплант на Neuralink ще бъде тестван върху хора

  • 0




Още от Digitalk ›
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОК