Търговският сектор претърпя множество трансформации, особено през последните години, затова за търговците на дребно е изключително важно да открият как да се адаптират към новите пазарни навици на клиентите. За разлика от други сектори, където основната цел е по-голямата печалба, в търговията на дребно фокусът през 2022 г. се измества към постигането на отлично и персонализирано клиентско изживяване.
Икономическите перспективи за голяма част от света изглеждат нестабилни през 2023 г., а търговията на дребно традиционно е сред първите индустрии, които усещат тази нестабилност. Това вероятно ще причини допълнителни главоболия на търговците, които все още са в процес на възстановяване след пандемията COVID-19. Предизвикателство за онлайн търговците е да продължат да правят иновации, за да гарантират, че по-ограниченият разполагаем доход на клиентите ще бъде насочен към тях.
Търговията на дребно отговаря за предоставянето на стоки и услуги на крайния потребител. Това е индустрията, най-тясно свързана с потреблението, обединяващо компании, търговци, продукти и потребители. От жизненоважно значение за компаниите е да виждат и разбират новите тенденции и как цифровизацията може да стане техен най-добър съюзник.
Последните няколко месеца допълнително ускориха дигиталната трансформация и навиците на клиентите се насочиха към омниканално пазаруване и електронна търговия. Това означава, че е от съществено значение да се разбере накъде се насочват тези тенденции и какви са ключовете за превръщането на бизнеса в конкурентен в бъдеще. За търговците на дребно е съществено да изградят по-силни и по-запомнящи се взаимоотношения с клиентите си, създавайки силна марка и предлагайки по-добро завладяващо клиентско изживяване, базирано на дигитализацията.
Според Forbes 95% от всички взаимодействия с клиентите ще разчитат на помощта на изкуствен интелект, така че това е решаващ инструмент за конкурентоспособността на търговците. Разчитайки на технологиите, решенията на бизнес шефовете стават по-добри, като целта е увеличаване на продажбите благодарение на анализа на милиони данни в реално време, ангажираност на клиентите, удобни и прости методи на плащане или автоматизиране на процесите. Това са част от предложенията, с които един търговец да направи бизнеса си интелигентен, печеливш и ориентиран към бъдещето. Сред останалите модерни тенденции са хибридни и омниканални пътешествия на клиента, интелигентни етикети, прогнозиране на търсенето с помощта на машинно обучение, удобни за потребителя приложения за пазаруване и плащане, автоматизация на процесите, чатботове и други.
Регулациите за проследяване на стоките стават все по-строги, особено във високорискови индустрии като хранително-вкусовата и фармацевтичната. Властите по света не само търсят по-задълбочена видимост, проследявайки всяка стока от доставчиците на суровини до потребителя, но и докладването трябва да бъде точно и постоянно достъпно. Платформите за проследяване и видимост на веригата за доставки, активирани от интернет на нещата (IoT), ще продължат да се възприемат на всички нива, което ще позволи на компаниите да гарантират както съответствие, така и оперативна конкурентоспособност.
Компаниите от сектора на търговията, участващи с проекти в тазгодишния конкурс Digitalk&A1, разчитат именно на прозрения и анализ на големи количества данни, така че търговците както с физически магазини, така и с онлайн платформи да са по-близо до клиента и да подобрят неговото изживяване.
Проекти за супермаркети и онлайн магазини
BI система оптимизира процесите в EDEA Retail
Търговската верига EDEA Retail, която разполага с няколко хипермаркета в Шумен, Русе и Разград, трябва да се справи с предизвикателството да оперира с огромни количества данни. За адаптивното управление е необходимо да се правят множество справки за различни периоди от време. Събиране на нужната информация с конкретни данни често отнема цяла седмица на един служител, а зареждането на една справка за наличностите във всички магазини към определена дата отнема 4-5 часа.

Внедреното от Balkan Services BI решение оптимизира работните процеси, като не само спестява време и ресурси на служителите, но и повиши оперативната ефективност. BI системата помага на компанията да автоматизира повтарящите се задачи и да рационализира процесите, а това води до повишена ефективност и продуктивност. Внедрената система дава възможност и за оптимизиране на продуктовото портфолио, както и системата на доставки, като предоставя данни в реално време.
"Решението Qlik Sense осигурява на EDEA достъп до данни и справки в реално време, а това ни позволява да реагираме бързо на променящите се бизнес условия", обяснява Рамадан Рамадан, изпълнителен директор на EGE Group. Основните потребители на BI решението са ръководството на групата, служителите в счетоводния отдел и търговският отдел.
Според него внедряването на BI системата e насърчило нови начини на мислене в EGE Group, предизвикало е предлагането на иновативни идеи и е провокирало креативни решения за целия бизнес на търговската компания.
Платформата Swipe.bg улеснява обратното изкупуване на смартфони
Swipe.bg е първата българска платформа, през която потребителите купуват и продават мобилни телефони втора употреба. Тя предоставя на клиентите възможности за продажба на употребявани смартфони. Специалисти на фирмата ги проверяват, сертифицират и продават на потребители, които искат да получат качествени и работещи телефони, но на по-достъпни цени, коментира създателят на платформата Михаил Димитров, който има богат мениджърски опит, включително в платформата за обяви OLX. В екипа на Swipe.bg са още Огнян Попов, основател и изпълнителен директор на Offerista Group Bulgaria, и Никола Павлов, съосновател и бивш технически и оперативен директор в Grabo.bg.

В България има над 13 милиона активни смартфона, споделя създателят на Swipe.bg. Това означава повече от два телефона на глава на населението. "Всички тези потребители са наш таргет - дали като продавачи на стари смартфони или като купувачи на реновирани продукти, които са до 50% по-евтини от чисто нови подобни. Най-важното за нас е да сме максимално близко до тези клиенти, така че те да могат да върнат старото си устройство през множество канали в зависимост от това как им е удобно", обяснява Димитров. Това може да стане, докато потребители купуват ново устройство от ритейлъри, от телекоми, от онлайн магазини, докато посещават любимия си магазин за аксесоари или пазаруват на изплащане. "Развиваме мрежа от партньори, така че да позволим максимално удобство и да достигнем до всички потребители, които желаят да използват услугите ни", допълва той.
През април 2022 г. компанията започва да автоматизира голяма част от дейността си, за да увеличи скоростта на обслужване на клиентите, както и обращаемостта на продуктите. Една от постигнатите основни цели на проекта на вътрешния екип е да ускори процеса по обслужване на клиенти. "Преди ни отнемаше до 3 дни да обслужим заявки за продажба на телефони. Сега това се случва моментално и автоматизирано", обяснява Димитров. Същевременно платформата вече дава възможност за автоматизирано ценообразуване, което осигурява бърза ликвидност и незадържане на инвентар.
Интегрирането на работата на всички партньори в една платформа позволява на екипа да има цялостен контрол и проследимост на инвентара. "Благодарение на всичко това успяваме да растем с изключително бързи темпове. Само за 4 месеца сме увеличили оборота си над 10 пъти, без това да е нарушило качеството на услугата ни и без да сме увеличавали значително екипа и маркетинг бюджета си", коментира Димитров.
Стартъп предложения
Стартъпът Preonow.com комбинира магазин за стоки и услуги с финтех решение. Платформата е с бизнес модел, ориентиран изцяло към клиента, Като част от веригата на доставки отпадат банките, замества ги клиентът, като предплаща покупката си и дава 100% предвидимост на търговците.
"80% от потребителските кошници при електронната търговия са изоставяни, клиентът не стига до плащане. Това е един от основните проблеми на търговците, които търсят всякакви начини да върнат клиента, за да завърши поръчката, обяснява Мустафа Ахмедов, основател и изпълнителен директор на "Прио нау". В повечето случаи изоставянето се дължи на осъзнаването на клиента, че е напът да направи емоционална покупка, повлиян от алгоритмите, заливащи го с различни подходящи за него продукти на "уж изгодна цена". В бързината клиентът трупа в кошницата, но осъзнава, че няма достатъчно пари или не е сигурен дали е направил добър избор, и изоставя цялата кошница. С "Прио" искаме да елиминираме емоционалното пазаруване."

Чрез платформата и малките пазари като България стават атрактивни за чуждестранните търговци, тъй като "Прио нау" им осигурява предплащане, дълъг срок на доставка, реклама, клиентско обслужване, партньорски фулфилмънт центрове и др. Търговците могат да групират пратки и доставките на стоките до България. Това им дава възможност да елиминират проблема с цената на международните доставки и така продават на значително по-добри цени.
Вграденото финтех решение "Микропортфейл" е приложимо във всички сфери, но особено подходящо за сектора на услугите. Доставчиците на стоки и услуги вече имат платформа, на която могат да публикуват своите оферти под формата на предплатения дигитален портфейл, наречен от "Прио" микропортфейл. Всеки такъв портфейл може да се ползва многократно за определен период. На практика парите се получават от продавача по банка още в деня на плащането, но самото използване на придобитите точки "Прио" е в периода, зададен от продавача. Клиентът плаща сумата с отстъпка, но получава брой точки, равни на редовната цена. Според Ахмедов Preonow.com осигурява среда, в която клиент и търговец са партньори. Търговците си гарантират оборотни средства в аванс благодарение на предварителното плащане. Така те планират по-правилно, а клиентите получават стоки/услуги на по-ниска цена.
Софтуер на HypeSoftware улеснява управлението на заведения
Стартъпът HypeSoftware разработва иновативно решение за управление на заведения, включително ресторанти, кафенета, барове и дискотеки. То има за цел да обхване всички процеси, свързани с ръководството на подобен тип обекти, като улеснява значително работата на обслужващия персонал, автоматизира процесите, обобщава ценни данни за бизнеса. Не на последно място се подобрява изживяването на клиентите.
"Управлявахме заведения на други собственици, създадохме наши заведения под формата на франчайз, работихме с някои от конкурентите. Затова познаваме бизнес модела и софтуера, знаем детайлно как трябва да работи едно заведение и какви са процесите", разказва Пламен Манев, управител на HypeSoftware. А когато необходимостта от иновативно решение излиза на преден план, съоснователите вече са наясно какви точно трябва да са неговите възможности, за да отговори на нуждите на сектора. Така се ражда идеята за иновацията, а оттогава стартъпът изминава дълъг път до настоящия момент, когато софтуерът се ползва от над 500 заведения у нас и са стартирани пилотни обекти в 4 европейски държави.

HypeSoftware обхваща всички процеси в едно заведение, свързани с продажбите, оборотите, доставките, складовата наличност, извършването на ревизии и множество други отчети. Функционалностите са стотици, а какви са всички възможности на софтуера не може да се отговори накратко, категоричен е Манев. Той обаче уточнява, че решението позволява да се извършват продажби от сервитьори на компютър или от мобилно приложение за телефон/таблет; да се проследяват различни доставки, които се регистрират в софтуера; да се следят доставни и продажни цени; да се правят калкулации на себестойности спрямо продажните цени в менюто; да се извършват ревизии; да се подготвят отчети за продажби и движение на стока, трансакции, анулирани и сторнирани продажби, брак на стока и други.
В момента стартъпът работи по интеграция с Glovo и Cloudcart, чрез която да се помогне на заведенията да автоматизират поръчките за вкъщи. Екипът планира въвеждането на нови 15 отчета в решението, както и функционалност за вериги заведения, която ще даде възможност да се работи с един бранд и няколко негови обекта в различни локации. Сред другите интересни нови възможности се предвижда и пускане на модул за резервации, модул за въвеждане на разходите на едно заведение (осигуровки, заплати, ток, вода и т.н.), интеграции с различни платформи, например дигитални менюта.
Търговският сектор претърпя множество трансформации, особено през последните години, затова за търговците на дребно е изключително важно да открият как да се адаптират към новите пазарни навици на клиентите. За разлика от други сектори, където основната цел е по-голямата печалба, в търговията на дребно фокусът през 2022 г. се измества към постигането на отлично и персонализирано клиентско изживяване.