Услугите, базирани на местопложение, ще генерират пазар за $180 млрд.

Услугите, базирани на местопложение, ще генерират пазар за $180 млрд.

Според ABI Research потенциалните доходоносни сфери са рекламите, игрите и спортните събития

Владимир Владков
1016 прочитания

От десетилетия епицентърът на развлеченията, медийното съдържание и рекламите беше домът - през телевизионния екран и евентуално чрез компютри и таблети. Днес обаче проникването и увеличаващата се зрялост на технологии като 5G, периферни изчислителни ресурси, изкуствен интелект, прецизно позициониране и разширената реалност (XR) дават възможност съдържанието и мултимедийните услуги да се използват все повече извън дома на обществени места, обясняват от ABI Research в своя доклад за геолокационните услуги.

Тази динамика променя както личните навици за харчене, така и инвестициите, създавайки значителна пазарна стойност, както и огромни възможности за доставчиците на технологии, които я осигуряват.

Докладът на ABI Research посочва новите и току-що създаващите възможности в няколко критични области - стадиони и други спортни обекти, концерти на живо, летища и пътувания. Освен това се отчита по-мащабната възможност за услуги и съдържание, базирани на местоположението, за вече установени пазарни сегменти като геймърските забавления и цифровия маркетинг.

Стадионите и спортните обекти вече дават възможности, главно заради търсенето на подобрена свързаност, за да задоволят нарастващите изисквания на феновете за нови и различни данни. Това търсене обхваща както потоците от данни надолу по веригата - към потребителя, така и нагоре по веригата, както и споделяне на съдържание, публикации в социалните медии, които вече са обичайни дейности от феновете, посещаващи спортни събития.

Много от новите функции и услуги като спортни статистически данни, достъп до повторения, множество ъгли на камерата и информация за играчите все още са в ранен етап на внедряване и обикновено (на днешния пазар) се разглеждат като добавена стойност, а не като генериране на приход. Пазарът все още е в процес на проучвания, за да се определи кои функции и услуги резонират сред феновете, а това в крайна сметка ще доведе до възможности за първокласни предложения. Тези типове съдържание също предлагат най-доброто изживяване при използване на периферни изчисления с множествен достъп (MEC), особено когато бизнес сценариите изискват изключително ниска латентност.

На настоящия пазар свързаността на стадиона се използва предимно за поддържане на изискванията за данни за гледане и споделяне на съдържание, които са основни за дигиталния начин на живот на зрителите. Услугите и съдържанието от следващо поколение обаче ще разчитат на 5G във връзка с други технологии като изкуствен интелект и машинно обучение (AI/ML).

Периферните изчисления MEC играят важна роля за предоставяне на някои от най-завладяващите преживявания и съдържание. Преместването на изчисленията близо до периферията на мрежата и използването на 5G намаляват изискванията към обществената мрежа чрез ограничаване на трафика в мрежата. Това подобрява изживяването на другите участници, които имат достъп до по-малко претоварени канали за данни. Това е от решаващо значение, тъй като обемът на данните, консумирани на тези обществени места, продължава да нараства ежегодно - дори събития с ограничено присъствие заради пандемията отчитат нарастващо търсене на данни.

За XR това може да се отнася до минимизиране на движението до фотонна латентност или синхронизиране на виртуалното изживяване с физическия свят. Именно затова много от демонстрациите и изпитанията на 5G внедряват някакъв вид XR. Видеото на живо на стадиона също изисква много по-ниска латентност от типичните предавания.

Спортните емисии на живо с множество ъгли имат допълнителни изисквания. Ericsson например показа множество ъгли на камерата при моторни състезания, което изисква значителна координация между множеството емисии, за да се гарантира, че зрителите могат да се прехвърлят между различните потоци, за да имат безпроблемно изживяване.

Това е подобно на всички услуги за поточно предаване на живо, които предлагат алтернативни или множество изгледи (например 5G Live TV Solution на ZTE, 5G Smart Stadium на Huawei и YBVR). Изживяванията на стадион изискват латентност в милисекунди. За да се постигне това, каналите за обработка и разпространение на видео трябва да поддържат тази ултраниска латентност, което превръща MEC в основна технология, осигуряваща най-доброто потребителско изживяване.

Летища и самолетни пътувания

Аерогарите са интригуващи места за локализирано съдържание и услуги, защото там има огромен пешеходен трафик и поток от хора с разнообразни интереси. Летищата предлагат заведения за хранене и пазаруване (а някои имат и съоръжения за отдих), което прави тези места първокласни недвижими имоти за реклама и маркетинг извън дома (DOOH).

Има два основни кандидата за локализация на съдържание и услуги на летищата: облачните игри и стрийминг/видео с възможност за изтегляне, обясняват от ABI Research. Въпреки че и двата вида стрийминг услуги могат да бъдат достъпни чрез лични абонаменти, все още има сериозни случаи за услуги на място и за двете категории.

Пазарът на облачни игри все още е зараждащ се в контекста на пазара на видеоигри с общо милиони потребители на облачни игри (оценени на около 50 милиона през 2020 г.) срещу над 2,7 милиарда геймъри по целия свет. За услугите на летището потребителите могат да плащат за блокове време за игра с потенциал да получат първокласно ниво на обслужване; например $10/час игра или $15/час с ултраниска латентност (например използване на 5G). Тези цени надвишават типичните почасови ставки за услуги за виртуални компютърни/облачни игри, но се предполага, че плащащият премиум цена ще отчита удобството и местоположението на предоставяната услуга.

Видеоуслугите биха могли да предложат на потребителите възможност да изтеглят филми или телевизионни предавания с еднодневен прозорец за наем. Въпреки че значителен брой пътници може да имат достъп до услуги за абонаментно видео по заявка (SVOD), които поддържат и изтегляне, често пътниците могат да намерят ексклузивно съдържание, предлагано само в летищни павилиони, главно съдържание, насочено към международни пътници.

Migo, услуга за цифрово разпространение, например е насочена към развиващите се икономики (главно в Азиатско-Тихоокеанския регион), като поставя станции за изтегляне/павилиони на обществени места, където потребителите могат бързо да изтеглят съдържание на своите устройства през локален Wi-Fi.

Краткосрочният потенциал за повече приходи за някои от възможностите все още се разглежда от анализаторите през консервативна гледна точка, тъй като няма как прогнозите да се базират на исторически съпоставки.

5G и периферни изчисления с множествен достъп (MEC) играят ключова роля за предоставянето на поглъщащи и интерактивни изживявания.

Игрите и рекламите, базирани на местоположението, представляват по-голяма пазарна възможност, а когато смарт очилата станат масово приспособление за пътуващите, те ще доведат до "трансформиращи" изживявания, добавят от ABI Research.

Снимка: geralt от pixabay.com

От десетилетия епицентърът на развлеченията, медийното съдържание и рекламите беше домът - през телевизионния екран и евентуално чрез компютри и таблети. Днес обаче проникването и увеличаващата се зрялост на технологии като 5G, периферни изчислителни ресурси, изкуствен интелект, прецизно позициониране и разширената реалност (XR) дават възможност съдържанието и мултимедийните услуги да се използват все повече извън дома на обществени места, обясняват от ABI Research в своя доклад за геолокационните услуги.

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОК