Виртуалната реалност нахлува в работното място от бъдещето

fill, Pixabay.com

Виртуалната реалност нахлува в работното място от бъдещето

VR технологията вече се прилага в консервативни области като медицина и индустриално производство, дори в България

Владимир Владков
735 прочитания

© fill, Pixabay.com


Преминаването към разпределена работна сила може да ускори внедряването на виртуалната реалност на работното място. Затова именно сега ИТ директорите трябва да обмислят практически въпроси като разходи, сигурност, инфраструктура и собственост.

Преди две години консултантският гигант Accenture започна да предоставя на много от своите служители шлемове за виртуална реалност. Компанията създава виртуален свят ("метавселена"), който позволява на служителите да се социализират, да сформират екипи, да провеждат обучение си и да си сътрудничат. "Потапящото" обучение предлага нови начини за свързване помежду си и за реално упражняване на меки умения като разговори за продажби, даване и получаване на обратна връзка, коучинг и наставничество. Във виртуалния кампус на компанията новите служители се свързват с корпоративната култура и един с друг.

Виртуалната реалност отдавна е добре позната на геймърите, но скоро може да попадне и в списъка с приоритети на ИТ директорите. Цената на VR шлемовете вече е под $300, а високоскоростните 5G мрежи стават все по-достъпни, така че технологията, изглежда, се насочва към дома, който все по-често се използва и за работно място.

Виртуалната реалност става все по-масова. Според проучване на Grandview Research продажбите на VR ще нарастват средногодишно с 18 на сто до 2028 г., като половината от този растеж ще бъде генериран от демонстрационни зали на автомобилни дилъри, магазини и офиси на агенции за недвижими имоти. Тези продукти ще разчитат и на нарастващ брой бизнес приложения. Архитекти и дизайнери вече използват дигитални двойници, т.е. виртуални реплики на физически обекти и пространства. С тяхна помощ те създават и тестват всякакви обекти - от стадиони и игрища за голф до търговски центрове.

Офисът е следващият VR рубеж

Без съмнение преминаването към разпределена работна сила ще бъде фактор за по-масовото проникване на VR на работното място. Пандемията промени начина, по който работим в екипи, доведе и до създаването на децентрализирани автономни организации.

Технологичните гиганти се подготвят за тази промяна. Компанията Meta (доскоро Facebook) и Microsoft са сред онези, които вече вкараха милиардни залози в "метавселената", т.е. свят, базиран на виртуална реалност, в който хората ще работят, играят и извършват транзакции.

Виртуалната реалност дава допълнителна възможност за сътрудничество, особено когато значителна част от служителите работят дистанционно, коментират от Gartner. Технологията обаче трябва да се разглежда като част от спектър от инструменти, а не като панацея. Смартфоните не попречиха на хората да искат да се срещат и да общуват лично. Хората са "социални животни" и се справят по-добре при директен контакт, а изграждането на взаимоотношения не бе заменено напълно с електронни средства.

Освен това честата употреба на виртуални срещи през последните 2 години могат да забавят възприемането на VR инструментите в бизнеса. Анализаторите вече отчитат умората от срещите в Zoom, Skype и други видеоконферентни инструменти.

Служителите, които не виждат убедителни причини да носят обемисти слушалки, може да откажат да ги ползват. Възникват и въпроси за това колко време хората ще са готови да прекарат във VR среда, както и практически проблеми като прилошаване при движенията в тази изкуствена среда. Участниците трябва да овладеят както технологията, така и уменията, необходими за участие във виртуални светове. Не са много организациите, които се нуждаят или искат въвеждане на цялостно тримерно изживяване. За повечето участието в по-познатите срещи пред плоския екран е напълно достатъчно. Microsoft Teams например предвижда въвеждане на аватари, виртуални работни среди и надграждане с тримерна дъска за съобщения, но повечето ще използват това на плоски екрани.

Приложения в индустрията

Концепцията за дигиталните двойници, които да се разглеждат с VR очила, може да бъде използвана в автомобилната индустрия. Вместо да се изработват скъпи и времеемки макети на корпуса на колата и нейния интериор, CAD системата може да вгради всички съотносими размери и характеристики на материалите за създаването на VR макет, който може да се разглежда директно от целия инженерен, продуктов и маркетинг екип. Промените в този цифров двойник могат да бъдат направени много по-бързо, отколкото на физически обект, дори той да е създаден от 3D принтер.

Технологията бързо навлиза и в области като хирургията и денталната медицина, както показаха проекти от конкурса Digitalk&A1 Awards. Производител на ветроупорни завеси "Белсистемс" улеснява клиентите си с 3D двойници на своите изделия.

Системата Holoma, базирана на очилата на Microsoft за смесена реалност Hololens 2, използва съчетание от смесена реалност и 3D холограми, като пренася предоперативния план в оперативната среда. Решението разчита на разработени от българските софтуерни инженери и лекари алгоритми и смесва холограмите на органите, получени от компютърен томограф, върху реалната геометрия на целевия орган. По този начин се показва истинският проблем на пациента с точност до милиметри, а това намалява драстично рисковете от ятрогенни грешки. Решението, внедрено в две български болници и една швейцарска клиника, може да се използва успешно за обучение на други хирурзи, както и на студенти по медицина.

В дентална клиника "Д-р Парушева" вече използват напълно дигитализиран процес за предоставяне на дентални услуги в същия ден, разчитайки на дигитален орален скенер, CAD/CAM дентален софтуер и 3D принтер. Скоро се очаква въвеждане и на добавена реалност посредством VR очила и виртуалното обучение на лекари и евентуално на студенти. И това става в консервативна област като медицината.

В друга подобна сфера като правосъдието дистанционният разпит е дефиниран в закона, но все още се прилага в единични случаи. Затова въвеждането на виртуална реалност в тази област изглежда още по-далечно, особено с непрекъснатите публикации за подправени видеофайлове. Това допълнително подклажда нежеланието на съдебната власт да внедрява новите технологии, които бяха станали незаменими по време на пандемията.

Във всеки случай никой не трябва да пренебрегва виртуалната реалност. Тя вече се е доказала като полезно средство за обучения, тъй като подпомага методите за учене чрез правене. Именно затова и военните използват толкова отдавна VR прибори и приложения.

Преминаването към разпределена работна сила може да ускори внедряването на виртуалната реалност на работното място. Затова именно сега ИТ директорите трябва да обмислят практически въпроси като разходи, сигурност, инфраструктура и собственост.

Преди две години консултантският гигант Accenture започна да предоставя на много от своите служители шлемове за виртуална реалност. Компанията създава виртуален свят ("метавселена"), който позволява на служителите да се социализират, да сформират екипи, да провеждат обучение си и да си сътрудничат. "Потапящото" обучение предлага нови начини за свързване помежду си и за реално упражняване на меки умения като разговори за продажби, даване и получаване на обратна връзка, коучинг и наставничество. Във виртуалния кампус на компанията новите служители се свързват с корпоративната култура и един с друг.

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОК