Pixabay.com
Tumisu

Метавселената е отлична възможност и за предприятията

Различни степени на потапяне във виртуалната среда и взаимодействие в реално време са част от приложенията, идентифицирани от Transforma Insights

Владимир Владков

Pixabay.com

© Tumisu


През последните две години има засилена активност във виртуалното пространство, известно като "метавселена". Facebook смени името си на Meta, а Microsoft и Nvidia обявиха сътрудничество с множество предприятия за различни приложения на метавселената. Същевременно големи корпорации от различни сектори като JP Morgan, Gucci и Nike закупиха пространство в Decentraland, за да продават своите продукти виртуално. Водена от технологиите за добавена реалност (AR) и изкуствен интелект (AI), поддържани от мрежи с голяма пропускателна способност и ниска латентност, метавселената вероятно ще бъде разширение на AR/VR световете със значителен потенциал за корпоративни приложения в бъдеще.

Все по-голям интерес от предприятията

Идеята за 3D виртуално споделен свят, в който всички дейности могат да се извършват с помощта на услуги за добавена и виртуална реалност, привлича вниманието не само на специализираните издания, но и е подкрепена от подобряващата се зрялост на технологиите. Но какво означава това за повечето предприятия? Как тези нови приложения на технологии и все още недобре дефинирани бизнес сценарии ще осигурят нови възможности на предприятията?

Измерения на метавселената

"Нашата отправна точка да разберем потенциалните възможности за метавселената беше да разгледаме различните всеобхватни сценарии, в които тя може да бъде използвана, коментира Мат Хатън от Transforma Insights. Очевидно това не е лесно, защото метавселената е сравнително слабо дефинирана все още. Съществуват обаче редица измерения, свързани с осигуряването на дълбоко потапяща виртуална среда, в която хората и процесите могат да си взаимодействат", добавя анализаторът.

Вътрешно срещу външно. Според Хатън това е първото измерение. Метавселената може да се разглежда като използвана само в рамките на предприятието за собствени вътрешни цели, или външно - за взаимодействие с клиенти и други заинтересовани страни. "Един прост пример - организациите могат да използват метавселената като платформа за хостване на вътрешни срещи, сесии за обучение или общуване. По почти същия начин те могат да я използват за провеждане на външни събития или за различни аспекти на продажбите или поддръжката на клиенти."

Хора или процеси. Метавселената до голяма степен се разглежда като модерно средство хората да взаимодействат виртуално с други хора. Съществуват обаче и множество начини, по които технологията може да се използва, за да позволи на хората да взаимодействат с процеси, оборудване, продукти и много други "обекти". Взаимодействията с "хора" включват неща като обслужване на клиенти, продажби, реклама, чат стаи. Взаимодействията с "процеси" включват индивидуален достъп до данни и представяния на тези данни, обяснява Хатън.

Лични или групови взаимодействия. Според методологията на Transforma Insights това е третото измерение в подмножеството "Хора". То е свързано с взаимодействията на един човек/процес с друг, с много други или група хора/процеси с други групи (One-to-One, One-to-Many, Many-to-Many). "Това включва взаимодействия като обслужване на клиенти, разпространяване на комуникации като обучения, събития или реклами, както и стаи за чатове", казва Хатън.

В реално време или не? Четвъртото измерение в методологията на анализаторите е свързано с измерението "Процеси", като там има три форми, които могат да си взаимодействат с данни от корпоративни процеси. Първата форма е "в реално време", при която потребителят може директно да получава и взаимодейства с данни от действителния процес на живо. Този тип взаимодействие е тясно свързано с дигиталните близнаци, т.е. виртуално проявление на живата активност на хардуер или бизнес процес.

Технологиите, които разчитат в голяма степен на концепцията за цифрови близнаци, включват споделяне на данни, управление на жизнения цикъл на продукта, 3D печат, роботика и интерфейси човек-машина. В известна степен дигиталните двойници могат да поддържа също IoT системи и RPA решения.

Степен на потапяне. И накрая, стои въпросът за степента на "потапяне" във виртуалната среда, един от определящите фактори на метавселената. В много случаи (все още) не се изисква цялостно потапяне и сливане с виртуалния образ. При добавената реалност (AR) съществува и хибрид на действителната реалност с виртуално разширяване. То може да приеме формата на разширяване с допълнителна контекстна информация. От Transforma Insights споделят 4-степенна скала на "потапяне" в метавселената:

  • Добавена информация. Добавя се слой с данни върху взаимодействието с реалния свят. Например в зрителното поле на работник по поддръжката се показва информация за състоянието на машината.
  • Добавено взаимодействие. Разширяване на реалната среда, което дава възможност за взаимодействие с физически обект. Пример: управление на машина с жестове.
  • Хибридно потапяне. Взаимодействие с физически обекти, които са били виртуализирани, например взаимодействие с дигитален двойник на машина.
  • Цялостно потапяне. Взаимодействие с напълно виртуален актив или процес, например виртуално обслужване на потребители в метавселената.

Къде ще намери приложение всичко това?

В доклада на Transforma за всеки вертикален сектор се представят и начините, по които метавселената може да бъде внедрена. Например в производството може да видим AR активирани интерфейси за управление на производството, проектиране и разработка на продукти, както и прилагане на AR решения за персонал по поддръжката на място. В доклада са идентифицирани над 50 категории от начини за внедряване на технологията.

Време е за проверка на реалността

Метавселената е "мъглява" концепция, която означава различни неща за много хора, коментира анализаторът. При най-широката дефиниция тя включва приложения, които използват AR или някакво разширение на дигиталните близнаци. "Дали това се смята за метавселената? Това е спорен въпрос. За предприятията има значение първоначално дали поглъщащите и интерактивни приложения могат да създадат нови бизнес възможности за тях", обяснява Мат Хатън.

През последните две години има засилена активност във виртуалното пространство, известно като "метавселена". Facebook смени името си на Meta, а Microsoft и Nvidia обявиха сътрудничество с множество предприятия за различни приложения на метавселената. Същевременно големи корпорации от различни сектори като JP Morgan, Gucci и Nike закупиха пространство в Decentraland, за да продават своите продукти виртуално. Водена от технологиите за добавена реалност (AR) и изкуствен интелект (AI), поддържани от мрежи с голяма пропускателна способност и ниска латентност, метавселената вероятно ще бъде разширение на AR/VR световете със значителен потенциал за корпоративни приложения в бъдеще.

Все по-голям интерес от предприятията

Най-новото








Дали 2023 ще бъде годината на стартъпите в инфраструктурата

Дали 2023 ще бъде годината на стартъпите в инфраструктурата

  • 0


Още от Digitalk ›
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОК