БАЕМ се официална позиция срещу задължителните каски при каране на електрически тротинетки

Иван Гайдаров

"Подкрепяме усилията на държавата за създаване на ясна регулаторна рамка в областта на електрическите тротинетки и останалите персонални превозни средства. Същевременно сме притеснени, че някои от текстовете в предложения от Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията законопроект за изменение на Закона за движение по пътищата силно застрашават навлизането и развитието на този екологичен и достъпен за българския гражданин транспорт и дори биха застрашили сигурността на водачите". Това се казва в разпратена до медиите позиция на Българската Асоциация за Електромобилност (БАЕМ), свързана с промените в законодателството, които трябва да направят безопасно навлизането на нови персонални транспортни средства като електрическите тротинетки.

От организацията са категорични, че липсата на ясни правила при използването на индивидуални електрически превозни средства е съществен фактор и предпоставка за настъпването на пътнотранспортни произшествия, застрашаващи здравето и живота на уязвимите участници в движението, и дават серия от предложения за промяна на вече предложението от Министерството на транспорта изменения.

На първо място, от БАЕ искат да не се вменява задължение за носене на каска. "Използването на каска доказано не гарантира безопасността на водача на индивидуално електрическо превозно средство. В първата година след приемането на такова задължение в страни като Австралия се наблюдава спад с 20% от общото потребление на велосипеди, а втората година с още 20%. Същевременно в страни като Холандия, където няма такова задължение има най-ниска смъртност на колоездачи въпреки изключително големия брой велосипеди и електрически тротинетки", се казва в мотивите на организацията.

Желанието на регулаторите да накарат хората, използващи персонални електрически превозни средства, е друг аспект, който се отхвърля от БАЕ, тъй като, според тях, велосипедната инфраструктура е силно недостатъчна. "Приемането на тази промяна силно ще ограничи местата, където може да се използва едно индивидуално електрическо превозно средство и преминаването през например централната градска част на София ще е силно затруднено", обясняват от организацията.

БАЕ иска и отпадане на възможността всяка община да може да определя максимално допустимия брой индивидуални електрически превозни средства, отдавани под наем. "Подобно ограничение е прецедент и ограничава използването на екологичен транспорт. То противоречи на пазарните принципи. Ако има търсене на по-голям брой електрически тротинетки, то ненужно и необосновано ще ограничи тяхното потребление, а същевременно - ако няма такова търсене, тогава самите фирми не биха поддържали по-голям брой. Ако дадена фирма за споделено използване на електрически тротинетки инвестира в ограничен пазар като България, то ще е само защото хората ги използват", обръщат внимание от асоциацията.

Българската Асоциация за Електромобилност акцентира също така, че трябва да се въведе забрана за използване на слушалки и на двете уши, тъй като по този начин водачът не винаги може да реагира навереме и адекватно в определени ситуации. От БАЕ искат тази забрана да важи също така за велосипедистите и шофьорите на моторни превозни средства.

"Подкрепяме усилията на държавата за създаване на ясна регулаторна рамка в областта на електрическите тротинетки и останалите персонални превозни средства. Същевременно сме притеснени, че някои от текстовете в предложения от Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията законопроект за изменение на Закона за движение по пътищата силно застрашават навлизането и развитието на този екологичен и достъпен за българския гражданин транспорт и дори биха застрашили сигурността на водачите". Това се казва в разпратена до медиите позиция на Българската Асоциация за Електромобилност (БАЕМ), свързана с промените в законодателството, които трябва да направят безопасно навлизането на нови персонални транспортни средства като електрическите тротинетки.

От организацията са категорични, че липсата на ясни правила при използването на индивидуални електрически превозни средства е съществен фактор и предпоставка за настъпването на пътнотранспортни произшествия, застрашаващи здравето и живота на уязвимите участници в движението, и дават серия от предложения за промяна на вече предложението от Министерството на транспорта изменения.

Най-новото








Дали 2023 ще бъде годината на стартъпите в инфраструктурата

Дали 2023 ще бъде годината на стартъпите в инфраструктурата

  • 0


Още от Digitalk ›
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОК