САЩ срещу Google. Има ли шанс за промяна?

САЩ срещу Google. Има ли шанс за промяна?

Александър Главчев
188 прочитания

Министерството на правосъдието на САЩ търси начин да разхлаби железния хват на Google на пазара на интернет търсенето и рекламите. Но дори това да е крайната цел на антитръстовия иск срещу Google, не е задължително властите в страната да получат това което искат, пише Стивън Вогън-Никълс от американския Compurerworld.

В продължение на много години Министерството на правосъдието и 11 ръководени от републиканците щати се стремят да детронират Google в сферата на услугите за онлайн търсене. Сега заместник-главният прокурор Джефри Розен на САЩ твърди, че Google е нарушила втория раздел на Закона на Шерман. Това е изводът от проучване на "водещите платформи на пазара" и техните конкурентни практики, проведено през 2019 г. Припомня се, че законът на Шерман вече е използван срещу голяма технологична компания през 1998 г., когато Министерството на правосъдието на САЩ използва разпоредбите му срещу Microsoft.

Какво казват в Министерството на правосъдието на САЩ

В съдебно дело, заведено пред Окръжния съд на окръг Колумбия, се твърди, че Google е подписала множество споразумения за изключения, които колективно блокират достъпа на потребителите до алтернативни търсачки и други интернет технологии. Компанията на практика изисква предварително инсталиране на своята търсачка на милиарди мобилни устройства и компютри по целия свят и забранява инсталирането на конкурентни услуги.

В жалбата изрично се посочва, че Google незаконно поддържа монопол върху търсенето и рекламирането в търсене чрез:

  • сключване на изключителни споразумения да не се инсталират предварително конкурентни търсачки;
  • постигане на други споразумения, които предвиждат предварително инсталиране на приложения с придаването и им на статут на неотстраними, независимо от предпочитанията на потребителя;
  • сключване на дългосрочни споразумения с Apple, с които именно на технологиите за търсене на Google се възлага роля на основна услуга за търсене както в браузъра Safari, така и в други продукти на компанията;
  • използване на печалбите, получени от монополната позиция, за закупуване на привилегии за използване на технологията на Google в браузъри и други точки за достъп, което води до формиране на непрекъснат и самоподдържащ се цикъл на монополизация.

Какво може да се каже в защита на Google? "Днешният иск на Министерството на правосъдието е дълбоко опорочен, споделят в изявление на адвокатите на компанията. Хората използват инструментите за търсене на Google просто защото ги харесват, а не защото са принудени или блокирани от алтернативи."

В някои отношения те са прави. Google наистина доминира в сферата интернет търсенето. Според последните данни на StatCounter 88,14% от всички търсения в САЩ се извършват от Google. На второ място е Microsoft Bing (6,67%), следван от Yahoo (3,19%) и накрая - DuckDuckGo (1,67%).

Затова от Министерството на правосъдието казват: "Преди няколко десетилетия Google беше любимец на Силициевата долина, това бе стартъпът, който предложи иновативен начин за търсене в процъфтяващия интернет. Но тези дни са в далечното минало. Днес Google е монополният узурпатор на интернет и една от най-богатите компании на планетата."

Означава ли това, че Google поддържа монопол, като принуждава компанията да използва нейните услуги, или просто изпреварва конкурентите си?

Пътят към доминацията при онлайн търсенето През 60-те и 70-те години на ХХ века бяха разработени първите технологии за търсене в бази данни като NASA RECON и Dialog. След това те бяха заменени от ProQuest и OCLC. В ерата на Интернет, в който все още нямаше World Wide Web, се появиха Archie, Gopher и WAIS. Много преди Лари Пейдж и Сергей Брин да основат Google популярни бяха Alta Vista, Excite и Lycos. Тогава на сцената идва Google. Благодарение на системата PageRank, която измерва съответствието на уеб страниците към заявките за търсене, анализирайки не само ключови думи, но и броя на съответните страници, които са свързани с тях, Google бързо изтласка всички конкуренти. Може спокойно да се твърди, че преди двадесет години търсачката на Google вече се справяше осезаемо по-добре от конкурентите си.

Впоследствие Google използва този успех, за да сключи доходоносни сделки с други компании. Известна ирония на съдбата може да се види във факта, че Министерството на правосъдието преследва Google заради партньорство с основния конкурент на Android - Apple със нейния iPhone. Apple се конкурира с Google навсякъде, но осъзнава, че не може да създаде своя собствена търсачка, която е по-добра от тази на Google.

От министерството твърдят, че "това е само началото". Правителството възнамерява да повлияе на Google, заявявайки, че "нищо не може да се изключва", когато става въпрос за преодоляване на "вредата", причинена от правенето на антиконкурентен бизнес в продължение на десет или повече години.

Трудно ли е да се конкурираш с Google? Цифрите говорят сами за себе си. Използва ли Google потребителски данни, за да подобри своята търсачка и реклами? Да, така е. Може да се каже обаче и, че те не са предназначени за нарушаване на поверителността, а за укрепване на доходоносния рекламен бизнес на Google.

Преди две години Европейската комисия глоби Google с над 8 милиарда долара за различни рекламни нарушения. И докато Министерството на правосъдието на САЩ възприема същия подход, Google вече се отказа от най-грубите си методи. Сред тях е клаузата за изключителност, която да се поставят реклами на конкуренти на Google в резултати от търсения, както и клаузата Premium Placement, която дава приоритет на рекламите от Google Adsense.

Вярно е също, че Google е станала много по-агресивна в използването на услугата за търсене. Така ако търсите например тениска, действителните резултати ще се появят доста по-надолу, тъй кaто първите редове са запазени за реклами.

Според автора на статията е трудно да се каже къде е границата, отвъд която ще се усети нейното въздействие от сега започналия антитръстов иск. Тук няма ясна разделителна линия и за най-ясен пример може да се обърнем към предишен опит - донякъде такъв може да е борбата между Министерството на правосъдието и Microsoft.

Възможни ли са паралели?

Разбира се, ситуацията днес е различна от 90-те години на миналия век, когато Microsoft успешно елиминира своя основен конкурент в областта на уеб браузъра, Netscape, интегрирайки Internet Explorer в Windows. Днес никой не принуждава клиентите да използват технологията на Google.

Въпреки че Министерството на правосъдието печели делото с Microsoft, това в крайна сметка няма значение. "Опитайте се да си спомните кога за последно сте влизали в браузъра Netscape?", пита авторът?

Що се отнася до Google, повечето хора са загрижени за проблемите с поверителността. Но това се дължи главно на рекламата. Натискът върху Google се дължи на политики, които се изграждат в посоката, която виждаме днес от доста време.

Според Стивън Вогън-Никълс, опитът да се балансира властта срещу Google вероятно няма да доведе до никъде. В краен случай компанията ще плати малка (за нея) глоба и ще коригира леко рекламните си договори...

Министерството на правосъдието на САЩ търси начин да разхлаби железния хват на Google на пазара на интернет търсенето и рекламите. Но дори това да е крайната цел на антитръстовия иск срещу Google, не е задължително властите в страната да получат това което искат, пише Стивън Вогън-Никълс от американския Compurerworld.

В продължение на много години Министерството на правосъдието и 11 ръководени от републиканците щати се стремят да детронират Google в сферата на услугите за онлайн търсене. Сега заместник-главният прокурор Джефри Розен на САЩ твърди, че Google е нарушила втория раздел на Закона на Шерман. Това е изводът от проучване на "водещите платформи на пазара" и техните конкурентни практики, проведено през 2019 г. Припомня се, че законът на Шерман вече е използван срещу голяма технологична компания през 1998 г., когато Министерството на правосъдието на САЩ използва разпоредбите му срещу Microsoft.

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОК