ЕК ограничава обхвата на новия си "инструмент за пазарни проучвания"

Той цели да засича антиконкурентно поведение в началните му фази, но според вътрешната комисия на ЕК може да навреди на развитието на нови услуги

Иван Гайдаров

Силата на "Инструмента за пазарни проучвания" на Европейската комисия, който се очаква да бъде включен като част от предстоящия Закон за дигиталните пазари, ще бъде намалена и неговите правомощия ще бъдат ограничени. Вътрешната комисия, която следи дейността на изпълнителната власт на ЕС, е изразила загриженост относно работата ѝ, обяви EURACTIV, позовавайки се на два независими източника, близки до работата на ЕК.

В материала се казва, че регулаторният контролен съвет на Комисията - независим орган, който консултира изпълнителната власт по нейните законодателни текстове, за втори път е изразил възражението си относно инструмента за проучване на пазара в Закона за дигиталните пазари, който ще бъде представен на 9 декември.

Първоначално ЕК предвиждаше инструментът да проучва пазари, които са близо до сериозна криза, особено такива, свързани с дигиталната икономика, и при необходимост да налага корекции за всеки отделен случай. След критиките на независимия регулатор обаче, EURACTIV твърди, че обхватът на инструмента вероятно ще бъде ограничен. Според борда подобни правомощия за разкриване на пазарни напрежения предизвикват опасения относно "правната основа" за използването на инструмента, особено в светлината на правомощията, които регулаторите по конкуренцията в ЕС вече имат. Те биха дали възможност на ЕК да налага специални регулации на някои нововъзникващи услуги, ако се прецени, че те биха могли да навредят на конкуренцията на даден пазар.

Опитите на Еврокомисията да прекрати някои антиконкурентни практики през последните години доведоха до редица продължителни дела и разследвания срещу компании като Googlе и Facebook. Една от основните цели на новия инструмент за разследване е да позволи на Комисията да открива възможностите за подобни злоупотреби, преди те да имат вредно въздействие върху пазара.

Черен списък, сив списък, бял списък

Като част от Закона за дигиталните пазари ЕК смята да въведе и предварителен ограничителен списък, включващ определени практики. Чрез него големите технологични компании могат да се сблъскат с редица нови ограничения за своите бизнес дейности, включително по отношение на изключителното използване на събираните от тях данни и преференции за собствените им дейности. Комисията се кани да представи четири специфични вида дейности за самопреференции, които ще бъдат забранени. Те ще са базирани "на натрупания опит на Комисията в сферата на антитръстовото законодателство."

В плановете на ЕК влиза и създаването на сив списък, който ще включва дейности, определени като "несправедливи" и поради това изискващи по-голям надзор от страна на регулаторите. Очаква се тези дейности да изискват предварително одобрение. В същото време бял списък ще дава възможност за достъп до по-голямо количество специфични данни, но и ще изисква по-голяма оперативна съвместимост.

Обхват на новите правила

Според източниците на EURACTIV обхватът на новите правила ще бъде насочен към малък брой компании, голяма част от които американски. Подборът ще бъде извършван на база на оценката за мащаба на въздействието на платформата върху единния пазар на ЕС и способността ѝ да утвърди монополна позиция.

Силата на "Инструмента за пазарни проучвания" на Европейската комисия, който се очаква да бъде включен като част от предстоящия Закон за дигиталните пазари, ще бъде намалена и неговите правомощия ще бъдат ограничени. Вътрешната комисия, която следи дейността на изпълнителната власт на ЕС, е изразила загриженост относно работата ѝ, обяви EURACTIV, позовавайки се на два независими източника, близки до работата на ЕК.

В материала се казва, че регулаторният контролен съвет на Комисията - независим орган, който консултира изпълнителната власт по нейните законодателни текстове, за втори път е изразил възражението си относно инструмента за проучване на пазара в Закона за дигиталните пазари, който ще бъде представен на 9 декември.

Най-новото








Дали 2023 ще бъде годината на стартъпите в инфраструктурата

Дали 2023 ще бъде годината на стартъпите в инфраструктурата

  • 0


Още от Digitalk ›
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОК