Законопроектът за отворените пазари на приложения (Open App Markets Act), насочен към ограничаване на пазарната сила на магазините за приложения на Apple и Google на американския пазар, направи крачка напред. Съдебната комисия на Сената подкрепи с 20 на 2 гласа новото законодателство. Гласуването за пореден път доказа, че законопроектът има подкрепата както на демократи, така и на републиканци.
Ако предложеното законодателство се превърне в закон в сегашния му вид, това ще спре практиката собствениците на пазари за приложения с повече от 50 милиона потребители в САЩ да ограничават разработчиците от трети страни в своите платежни системи. App Store и Google Play Store са единствените две услуги, които попадат в групата на засегнатите.
Приеме ли се новото законодателство, освен че разработчиците ще могат да интегрират и външни системи за разплащане в своите приложения, потребителите на свой ред ще получат възможността да инсталират магазини за приложения на трети страни. Това основно би имало негативен ефект върху Apple, тъй като Android вече позволява използването на външни магазини за приложения.
Apple и Google се противопоставиха на законопроекта, твърдейки, че приемането му ще изложи на риск сигурността на потребителите и поверителността на техните данни. Това обаче не е новина - те изразиха същите притеснения и по отношение на вече приетия American Innovation and Choice Online Act - по-мащабен законопроект за технологична реформа, подкрепен от Съдебната комисия на Сената миналия месец.
И двата законопроекта влизат за финални дебати и гласуване в Сената, а залогът е голям и за двете компании - както App Store, така и Google Play Store към днешна дата облагат с 15% покупките в различните приложения до първите 1 милион долара годишни приходи на разработчиците. След това таксата скача на до 30%.
Компанията майка на Google - Alphabet - отчита приходите от Play Store в секцията "Други приходи на Google", която включва хардуерни и нерекламни приходи от YouTube. Този бизнес сегмент ѝ донесе 8.2 милиарда долара през последното тримесечие, което е увеличение от 22% на годишна база. Приходите на App Store попадат в сегмента на услугите на Apple, който натрупа 19.5 милиарда долара през четвъртото тримесечие на 2021 г.
Опитът за налагане на подобно законодателство следва политиката, която Южна Корея вече предприе по отношение на Apple и Google. В края на миналата година азиатската държава официално стана първата, която наложи подобно на Open App Markets Act законодателство.
Законопроектът за отворените пазари на приложения (Open App Markets Act), насочен към ограничаване на пазарната сила на магазините за приложения на Apple и Google на американския пазар, направи крачка напред. Съдебната комисия на Сената подкрепи с 20 на 2 гласа новото законодателство. Гласуването за пореден път доказа, че законопроектът има подкрепата както на демократи, така и на републиканци.
Ако предложеното законодателство се превърне в закон в сегашния му вид, това ще спре практиката собствениците на пазари за приложения с повече от 50 милиона потребители в САЩ да ограничават разработчиците от трети страни в своите платежни системи. App Store и Google Play Store са единствените две услуги, които попадат в групата на засегнатите.