ЕС забранява продажбата на нови бензинови и дизелови автомобили след 2035

ЕС забранява продажбата на нови бензинови и дизелови автомобили след 2035

Европейските институции подготвят и закон, който ще задължи държавите членки да създадат инфраструктура за зареждане на електрически автомобили

Иван Гайдаров
408 прочитания

Депутатите в Европейския парламент (ЕП) гласуваха в подкрепа на ефективната забрана за продажба на нови бензинови и дизелови автомобили в ЕС от 2035 г. Гласуването цели да се ускори преминаването на Европа към електрически превозни средства и подкрепя ключов стълб от стратегията на съюза за намаляване на нетните въглеродни емисии с 55% до 2030 г. спрямо нивата от 1990 г. - цел, която изисква трансформация в сферите на промишлеността, енергетиката и транспорта.

Законодателите подкрепиха предложението, направено от Европейската комисия (ЕК) миналата година, според което се предвижда 100% намаляване на емисиите на CO2 от нови автомобили до 2035 г. и би направило невъзможна продажбата на превозни средства, задвижвани от изкопаеми горива, в ЕС. Идеите на някои заинтересовани страни да наложат 90% намаляване на CO2 до 2035 г. са отхвърлени.

Въпреки че законът все още не е приет окончателно, гласуването потвърждава позицията на ЕП в предстоящите преговори със страните членки относно рамката на окончателното законодателство. Неговата цел е да се ускори преминаването на Европа към електрически превозни средства и да се насърчат производителите на автомобили да инвестират сериозно в електрификацията на своето портфолио. За да бъдат подпомогнати в това си начинание, европейските регулатори предвиждат приемането на друг закон, който ще изисква държавите да инсталират милиони зарядни устройства за електрически превозни средства.

Противопоставяне

Производителите на автомобили, включително Ford и Volvo, публично подкрепиха плана на ЕС за спиране на продажбите на автомобили с двигатели с вътрешно горене до 2035 г., докато други, включително Volkswagen, вече са си поставили за цел тази трансформация.

В същото време обаче Reuters публикува имейли, които показват, че индустриални групи, включително германската автомобилна асоциация VDA, са лобирали пред законодателите да отхвърлят целта за 2035 г., която според тях санкционира алтернативни нисковъглеродни горива. Според VDA е твърде рано автомобилните производители да се ангажират с подобна цел предвид несигурното внедряване на инфраструктурата за зареждане към днешна дата.

Транспортът произвежда една четвърт от емисиите на Европа, влияещи негативно на климатичното равновесие, като последните години неговата роля се засилва.

Пазарът на електрически автомобили в Европа

Според Европейската асоциация на автомобилните производители електрическите автомобили и хибридните превозни средства съставляват 18% от новите леки автомобили, продадени в ЕС през миналата година, въпреки че общите продажби на автомобили спадат през годината на фона на недостига на полупроводници. В същото време изследователският доклад "European Electric Car Market by Propulsion Type (BEV, FCEV, PHEV, HEV), Power Output (Less Than 100kW, 100 kW to 250 kW), End Use (Private, Commercial), and Geography - Forecast to 2028" изчислява, че пазарът на електрически автомобили в Европа ще достигне 855,17 милиарда долара до 2028 г. при среден годишен темп на растеж от 40,7% през прогнозния период 2021 - 2028 г. По обем се очаква той да достигне 11,9 милиона единици.

"Растежът на този пазар се дължи главно на подкрепящите правителствени политики и регулации, нарастващите опасения за околната среда и нарастващото възприемане на електрическата мобилност в Европа. Нарастващото приемане на автономни превозни средства и нарастващата тенденция на споделената мобилност предоставят значителни възможности за растеж за играчите, работещи на този пазар", категорични са авторите на доклада.

Въз основа на типа на задвижването пазарът на електрически автомобили в Европа е основно сегментиран на хибридни превозни средства, електрически превозни средства с батерии и електрически превозни средства с горивни клетки. Очаква се сегментът на хибридните превозни средства да представлява най-големия дял от пазара на електрически автомобили в Европа през 2021 г. Големият дял от този сегмент се дължи главно на все по-строгите регулации за автомобилните емисии, потребителското търсене на превозни средства с висока горивна ефективност, големите инвестиции от автомобилната индустрия за хибридизация на задвижването на превозните средства и ниската цена на хибридните превозни средства в сравнение с еквивалента им с батерии.

Очаква се обаче сегментът на електрическите превозни средства с горивни клетки да преживее значителен ръст. Като основни фактори за това се посочват нулевите емисии от ауспуха, по-леките и по-малки батерии с увеличен обхват и правителствени инициативи за създаване на станции за зареждане на водородни горивни клетки.

Депутатите в Европейския парламент (ЕП) гласуваха в подкрепа на ефективната забрана за продажба на нови бензинови и дизелови автомобили в ЕС от 2035 г. Гласуването цели да се ускори преминаването на Европа към електрически превозни средства и подкрепя ключов стълб от стратегията на съюза за намаляване на нетните въглеродни емисии с 55% до 2030 г. спрямо нивата от 1990 г. - цел, която изисква трансформация в сферите на промишлеността, енергетиката и транспорта.

Законодателите подкрепиха предложението, направено от Европейската комисия (ЕК) миналата година, според което се предвижда 100% намаляване на емисиите на CO2 от нови автомобили до 2035 г. и би направило невъзможна продажбата на превозни средства, задвижвани от изкопаеми горива, в ЕС. Идеите на някои заинтересовани страни да наложат 90% намаляване на CO2 до 2035 г. са отхвърлени.

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОК