Можеш ли да осъдиш Google за лоша реклама?

sergeitokmakov, Pixabay

Можеш ли да осъдиш Google за лоша реклама?

Линковете на търсачката водят към инцидент отпреди 40 години, което пречи на испански къмпинг да развива бизнеса си

Деница Дженева
554 прочитания

© sergeitokmakov, Pixabay


През 1978 година в испанския къмпинг Лос Алфакес, намиращ се в близост до Тарагона, се случва ужасяващ инцидент. Цистерна, превозваща гориво, се самозапалва и причинява смъртта на над 200 души, които се намират в къмпинга по това време. Огромна трагедия, която обаче се е случила преди повече от 40 години, и то не по вина на Лос Алфакес.

Проблемът на къмпинга е, че Google категорично отказва да я забрави и продължава да показва на първите си страници само резултати, свързани с катастрофата. В секцията с изображения е още по-страшно, защото единствените снимки са на обгорена човешка плът и ковчези, наредени по улиците. Картини, които определено не помагат да рекламираш бизнеса си като "приятно място за почивка".

Миналата година собственикът на Лос Алфакес Марио Джиани заведе дело срещу испанското поделение на Google заради резултатите от търсачката. Въпреки че линковете, които се визуализират, не съдържат фалшива или подвеждаща информация, те уронват престижа на къмпинга и му пречат да се развива бизнеса си заради инцидент, случил се в миналото.

Медиите застават на страната на Лос Алфакес. El País пише, че по този начин "потенциалните потребители може да загубят интерес да посетят къмпинга". Испански блог развива тезата, че "резултатите от търсенето нарушават правото на чест на ищеца и накърняват доброто му име". В жалбата се иска обезщетение за морални щети, както и разпореждане за спиране на показването на тези резултати.

Правото да бъдеш забравен

Европейският съюз има богат набор от политики, регламентиращи правото да бъдеш забравен. Те дават възможност на гражданите да завеждат дела или да сезират органите, защитаващи личните данни, с цел от глобалната мрежа да бъде премахвана информация за тях. Според тези правила Facebook например е задължен да изтрие снимките на даден потребител, ако той пожелае това. Това обаче се отнася за правото за изтриване на информация от базата данни на дадена компания. А какво се случва, когато се опиташ да "излезеш" от новините?

Лос Алфакес не е единственият, който в момента тества ограниченията на законодателството. Юристите обаче са скептични за благополучния изход от подобни дела за ищците. Защото дори да успеят да убедят компаниите да изтрият от базите си данни информация, която според тях ги злепоставя, медиите и официалните уебсайтове на институциите не попадат в обхвата на този закон. За последните две се счита, че са задължени да публикуват проверена информация и искането такава да бъде свалена влиза в противоречие с едно от основните права - свободата на изразяване. Google и останалите търсачки в този случай се явяват като посредник, който не носи отговорност за съдържанието на уебсайтовете и не може да вземе решение за изтриването му. Остава обаче въпросът дали Google носи отговорност за показване на съдържанието, което индексира.

И все пак, можеш ли да осъдиш Google

Дебатът докъде се простира правото да бъдеш забравен се води на много нива. В спора се намеси дори еврокомисарят Вивиан Рединг, която открито посочи, че тази привилегия не е "абсолютна". "Има случаи, в които има напълно легитимен и обоснован интерес данните да не бъдат изтривани, коментира Рединг. Архивите на вестниците са добър пример за това. Очевидно правото да бъдеш забравен не може да се разпростре толкова много, че да доведе до изтриването на цялата история. Или да се намеси в свободата на изразяване или свободата на медиите." Преподаватели по право също се намесиха в спора доколко правото да бъдеш забравен нарушава други права, най-вече в областта на свободното изразяване.

Междувременно в Испания дебатът продължава. Миналата седмица Лос Алфакес загуби делото, но само защото формално е трябвало да съди директно Google, а не местния му офис. Сега Марио Джани трябва да реши дали си заслужава да се изправи срещу американския гигант.

През 1978 година в испанския къмпинг Лос Алфакес, намиращ се в близост до Тарагона, се случва ужасяващ инцидент. Цистерна, превозваща гориво, се самозапалва и причинява смъртта на над 200 души, които се намират в къмпинга по това време. Огромна трагедия, която обаче се е случила преди повече от 40 години, и то не по вина на Лос Алфакес.

Проблемът на къмпинга е, че Google категорично отказва да я забрави и продължава да показва на първите си страници само резултати, свързани с катастрофата. В секцията с изображения е още по-страшно, защото единствените снимки са на обгорена човешка плът и ковчези, наредени по улиците. Картини, които определено не помагат да рекламираш бизнеса си като "приятно място за почивка".

Как да защитим работата на модерната фабрика
Съдържание от КОНТРАКС
Интелигентното видеонаблюдение влиза в умните фабрики
Съдържание от Коника Минолта Бизнес Солюшънс България
ERP системите в сърцето на умната фабрика
Съдържание от Тим ВИЖЪН България

Най-новото






ChatGPT изправя Google и Meta на нокти

ChatGPT изправя Google и Meta на нокти

  • 1
  • 154




Още от Digitalk ›
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОК