Специално издание

Digitalk Report | Технологии срещу прането на пари

Ноември 2022

Digitalk Report | Технологии срещу прането на пари

Ноември 2022

PDF

Pixabay.com
Andreas Lischka

Директиви на въоръжение – как ЕС се бори с прането на пари

През 2015 г. ЕС приема модернизирана регулаторна рамка, включваща три основни регулаторни рамки – 4АMLD, 5AMLD и 6AMLD

Иван Гайдаров
2102 прочитания

Pixabay.com

© Andreas Lischka


Според доклад на Агенцията на ЕС за сътрудничество в областта на наказателното правосъдие (Eurojust) от октомври 2022 г. броят на случаите на "пране на пари" зачестява с всяка изминала година. В периода на изследване - между 2016 и 2021 г., той е нараснал повече от два пъти, като подобни казуси формират 12-14% от случаите, които разглежда агенцията.

Затова и през последните три десетилетия Европейският съюз (ЕС) редовно осъвременява своята рамка за борба с прането на пари и финансирането на тероризма. Директивите на ЕС срещу прането на пари (AMLD) се доразвиват периодично от Европейския парламент (ЕП), след което се имплементират в местните законодателства.

Статията е част от тематичния доклад "Digitalk Report: Технологии срещу прането на пари" на Digitalk. Цялото издание можете да намерите в дигиталната библиотека.

През 2015 г. ЕС приема модернизирана регулаторна рамка, включваща три основни директиви срещу изпирането на пари - 4АMLD, 5AMLD, 6AMLD (Anti-Money Laundering Directive).

4АMLD - четвъртата директива на ЕС срещу прането на пари

4АMLD е приета през 2015 г. и влиза в сила на цялата територия на ЕС на 26 юни 2017 г. Тя цели да засили защитата на съюза срещу финансовите измами и финансирането на тероризма, като същевременно гарантира, че рамката на ЕС е приведена в съответствие с международните стандарти.

Тя включва няколко основни модификации - акцент върху действителната собственост и подобрена проверка на клиентите; разширено определение за политически свързано лице; прагът за плащане в брой е намален до 10 000 евро; разширяване на законодателството върху хазартния сектор и извън казината; подобрен подход за налагане на мерки, основани на доказателства.

5AMLD - регулаторен контрол върху повече сектори

5AMLD влиза в сила на 10 януари 2020 г. и засилва регулаторния контрол върху повече сектори, в това число и криптовалутите, агентите на недвижими имоти и посредниците за отдаване под наем, търговците с произведения на изкуство и др.

По отношение на криптовалутите например 5AMLD налага по-строг контрол, като от борсите вече се изисква да се регистрират, да извършват надлежна проверка на клиентите си и да изготвят доклади при засичането на подозрителна дейност. Освен това звената за финансово разузнаване са задължени да водят отчет - включително имена и адреси - за потребителите, които купуват виртуална валута.

Друга потенциална възможност за пране на пари - съхраняването и търговията със стоки с висока стойност - също попада във фокуса на 5AMLD. Тя разширява набора от стоки, обект на докладване и регулации.

Включени са произведения на изкуството, петрол, оръжия, благородни метали, тютюн, исторически, културни и археологически артефакти.

Въведен е и списък на високорискови държави, които не покриват стандартите на законодателство, изисквани от ЕС.

6AMLD - хомогенен подход към прането на пари

Малко след влизането в сила на 5-ата Директива за борба с прането на пари, на 23 октомври 2018 г. ЕС издава шестата версия на законодателството. То влиза в сила на 3 юни 2021 г., като един от ключовите ѝ аспекти е хармонизирането на определението за това какво представлява престъплението "пране на пари". С тази хармонизация ЕС цели да затвори някои от вратичките в тълкуването, което се получава към този момент в различните държави членки. Основната цел - хомогенен подход към този проблем.

"6AMLD въвежда 22 групи престъпления, включително киберпрестъпленията и престъпленията срещу околната среда. Въвеждането им показва, че ЕС става по-чувствителен към това, което се случва в неговите граници, и заема по-активна позиция", смятат от PwC. И добавят: "Директивата разширява списъка с престъпления, така че "помагачеството и съучастничеството" вече също ще бъдат наказуеми като престъпления. Съществуващата дотогава рамка се стреми да накаже онези, които се облагодетелстват директно от акта на пране на пари, но съгласно 6AMLD "способстващите" ще бъдат еднакво виновни."

Предизвикателствата остават

Въпреки всички тези усилия за развитие на регулаторната рамка на ЕС в борбата с прането на пари предизвикателствата продължават да се множат. В своя доклад Eurojust посочва някои от тях:

- Разлики в националното законодателство във връзка с изискванията за идентифициране на престъпленията и издаването на присъди за пране на пари.

- Трудности при идентифицирането на престъпления, които се извършват в други страни.

- Липса на хармонизация по отношение на това какво представлява престъплението "пране на пари".

- Трудности при разграничаването на прането на пари от данъчните измами.

- Трудно идентифициране на действителния собственик на активите от престъпна дейност.

И това са само част от проблемите пред законодателите, които трябва да бъдат решени, за да може да се противодейства адекватно на финансовите измами. А с развитието на технологиите тези проблеми много бързо могат да станат значително повече.

Според доклад на Агенцията на ЕС за сътрудничество в областта на наказателното правосъдие (Eurojust) от октомври 2022 г. броят на случаите на "пране на пари" зачестява с всяка изминала година. В периода на изследване - между 2016 и 2021 г., той е нараснал повече от два пъти, като подобни казуси формират 12-14% от случаите, които разглежда агенцията.

Затова и през последните три десетилетия Европейският съюз (ЕС) редовно осъвременява своята рамка за борба с прането на пари и финансирането на тероризма. Директивите на ЕС срещу прането на пари (AMLD) се доразвиват периодично от Европейския парламент (ЕП), след което се имплементират в местните законодателства.

Споразумението между съдружниците на стартъпа създава яснота в отношенията им
Съдържание за Адвокатско дружество "Динова, Русев и съдружници"
Tobel - управление на територията в умния град
Съдържание от Mapex

Най-новото








84% от компаниите - жертва на кибератаки

84% от компаниите - жертва на кибератаки

  • 0
  • 170


Още от Digitalk ›
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОК