Николай Дойчинов

Еврокомисията предложи цифрова шофьорска книжка, подновявана по интернет

Правоприлагащите органи в ЕС ще имат достъп до националните регистри на шофьорските книжки, а изпитите ще оценяват и умения за управление на електромобили

Владимир Владков
1083 прочитания

© Николай Дойчинов


Въвеждане на цифрово свидетелство за управление на МПС за всички граждани на страните от Европейския съюз предложи Еврокомисията. Това ще е първата в света електронна шофьорска книжка, като нейната подмяна и подновяване ще е много по-лесна, защото всички процедури ще се извършват по интернет, твърдят от ЕК. Оттам предлагат още европейското е-свидетелство за управление да може да се използва и от граждани на държави извън Евросъюза, но ако те имат "сравними стандарти за безопасност на движението по пътищата". С директивата за първи път се въвежда цифрово (електронно) свидетелство за управление на МПС, което ще бъде достъпно чрез мобилен телефон или друго цифрово устройство и което ще се признава в целия ЕС.

Инициативата е част от новите мерки, с които комисията се опитва да повиши безопасността на всички участници в движението и да постигне нулева смъртност по пътищата на ЕС от 2050 г. нататък. Шофьорите трябва да бъдат по-добре подготвени за управление в градска среда, която се споделя множество велосипеди, тротинетки и пешеходци, а и все повече автомобили ще използват алтернативно гориво (предимно електромобили). Според статистиката през 2022 г. по пътищата в ЕС са загинали над 20 000 души, повечето от които са пешеходци, велосипедисти и водачи на скутери и мотоциклети.

Именно затова се предлага изпитите за придобиване или подновяване на шофьорска книжка да оценяват вече знания и умения, свързани с модерните електронни системи за безопасност и помощ на шофьора (ADAS - усъвършенствани системи за подпомагане на водача). Според проучване на Consumer Reports много от шофьорите не са запознати с това как и кога работят тези системи, налични в техните автомобили, като те често деактивират част от тях и по този начин губят някои от основните функции за безопасност. Сред тези ADAS технологии са предупреждение при смяна на лентата и/или при наличие на обект в сляпата точка, активен спирачен помощник при заден ход, както при градско/извънградско и с разпознаване на пешеходци/велосипедисти, ограничител на скоростта, предупреждение и автоматично намаляване на скоростта при доближаване до преден автомобил и редица други.

Същевременно начинаещите водачи трябва да бъдат обучавани как стилът им на управление влияе върху разхода и изхвърляните емисии, като при електромобилите капацитетът на батерията и начинът на шофиране оказват огромно влияние върху изминатото разстояние. Не на последно място се предвижда увеличаване на масата на превозните средства категория B, тъй като моделите само с батерии понякога са по-тежки от аналогичните автомобили само с ДВГ.

Фокус върху трансграничните нарушители

По данни от 2019 г. около 40% от нарушенията, направени в чужбина, остават ненаказани, защото нарушителят не е идентифициран или глобата не е платена. Около 15% от автоматично откритите нарушения в ЕС са извършени от шофьори с чуждестранни номера. Най-честото засечено нарушение (в 96% от случаите) е каране с превишена скорост. За справяне с този проблем се предвижда правоприлагащите органи в страните от ЕС да получат достъп до националните регистри на свидетелствата за управление на МПС.

Освен това се предлагат и изменения, които да повишат способността на държавите членки да наказват нарушителите от други държави членки и да осигурят еднакво отношение към местните и чуждестранните нарушители. Така наред с превишената скорост и шофиране в нетрезво състояние ще бъдат обхванати и нарушения, които у нас най-често се подминават, като неспазване на достатъчно разстояние спрямо движещото се отпред превозно средство, опасно изпреварване и паркиране, пресичане на непрекъснати бели линии, неспазване на правилата за образуване и използване на коридори за спешни случаи, както и използване на претоварено превозно средство. Тези промени в директивата за трансгранично правоприлагане ще гарантират, че нарушителите на правилата с чужди регистрационни номера няма да остават ненаказани.

За да не се допуска безнаказаност за нарушителите на правилата, ще бъде въведена нова система, осигуряваща лишаване от право да се управлява МПС в целия Европейски съюз, когато държава членка реши да наложи такова наказание за нарушение, извършено на нейна територия.

Същевременно от Еврокомисията обещават, че чуждестранните нарушители ще имат право на ефективно обжалване и справедлив процес чрез разпоредби за осигуряване на уеднаквено съдържание и връчване на наказателните постановления. Ще се въведе и стандартно изискване за споделяне на информация с предполагаемите нарушители. Освен това специален информационно-технологичен портал ще осигури лесен достъп на гражданите до информация за правилата за безопасност на движението по пътищата във всяка държава членка, а след време той ще даде възможност за директно плащане на наложените им глоби.

Въвеждане на цифрово свидетелство за управление на МПС за всички граждани на страните от Европейския съюз предложи Еврокомисията. Това ще е първата в света електронна шофьорска книжка, като нейната подмяна и подновяване ще е много по-лесна, защото всички процедури ще се извършват по интернет, твърдят от ЕК. Оттам предлагат още европейското е-свидетелство за управление да може да се използва и от граждани на държави извън Евросъюза, но ако те имат "сравними стандарти за безопасност на движението по пътищата". С директивата за първи път се въвежда цифрово (електронно) свидетелство за управление на МПС, което ще бъде достъпно чрез мобилен телефон или друго цифрово устройство и което ще се признава в целия ЕС.

Инициативата е част от новите мерки, с които комисията се опитва да повиши безопасността на всички участници в движението и да постигне нулева смъртност по пътищата на ЕС от 2050 г. нататък. Шофьорите трябва да бъдат по-добре подготвени за управление в градска среда, която се споделя множество велосипеди, тротинетки и пешеходци, а и все повече автомобили ще използват алтернативно гориво (предимно електромобили). Според статистиката през 2022 г. по пътищата в ЕС са загинали над 20 000 души, повечето от които са пешеходци, велосипедисти и водачи на скутери и мотоциклети.

Споразумението между съдружниците на стартъпа създава яснота в отношенията им
Съдържание за Адвокатско дружество "Динова, Русев и съдружници"
Tobel - управление на територията в умния град
Съдържание от Mapex

Най-новото

Apple представи AR шлем - Vision Pro

Apple представи AR шлем - Vision Pro

  • 0
  • 134






Apple Reality идва през декември?

Apple Reality идва през декември?

  • 0
  • 185


5% от съкращенията в САЩ за заради изкуствен интелект

5% от съкращенията в САЩ за заради изкуствен интелект

  • 0
  • 237

Още от Digitalk ›
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОК