Важни промени в Закона за електронното управление (ЗЕУ) ще ускорят въвеждането на електронно управление в страната, като те ще улеснят гражданите и бизнеса при използването на административни услуги от държавната и общинската администрация. Това заявиха от Министерството на електронното управление (МЕУ) след приемането на проект за изменение на ЗЕУ от Министерския съвет. Законопроектът трябва да бъде внесен в следващото Народно събрание и приет от депутатите, но едно от основни облекчения е възможност за заявка на електронни услуги от физически лица без квалифициран електронен подпис. Гражданите обаче трябва да удостоверят самоличността си със "средство за електронно идентификация с подходящо ниво на сигурност", но не е посочено какво се има предвид под "подходящо ниво".
Същевременно МЕУ предлага да се промени чл. 43 от Закона за административните нарушения и наказания (ЗАНН), с които ще се уреди редът за връчване на фиш, електронен фиш или акт за административно нарушение, съставени в отсъствието на нарушителя, както и наказателно постановление. При заявено съгласие от страна на гражданина тези актове и фишове ще бъдат връчвани електронно чрез наличната система за сигурно електронно връчване на МЕУ.
По-съществено е отпадането на изискване от страна на администрацията на всякакви хартиени и други физически документи (включително стикери) за доказване на данни за лица или обекти, които са вписани във вече създаден регистър. Това би трябвало да важи и за различните стикери за автомобил, които шофьорите сега лепят по стъклата.
Предвижда се и намаляване на таксите за административни услуги, предоставяни по електронен път. С промените се регламентира и статутът на посредник при предоставяне на административни услуги, като сред тези посредници се посочват "Български пощи", библиотеки и други, които са по-близо до гражданите в по-малките население места.
Промените в ЗЕУ включват и допълнителни лица като първични администратори, като и субекти, които участват в административното обслужване, но са извън държавната администрация, ще имат задължение да предоставят служебно информация от своите регистри. Налага се и задължение за водене на регистри в електронен вид, включително чрез система за централизирано управление на регистри.
На същото заседание на Министерския съвет са одобрени и промени в тарифата за държавните такси, събирани от Агенцията по вписванията. Тарифата е приета с ПМС 243 от 2005 г. Измененията са свързани с преминаването на Централния регистър за особените залози (ЦРОЗ) към Агенцията по вписвания и цялостната електронизация на регистъра, превръщането му в публична база данни за вписаните обстоятелства по Закона за особените залози и промяната в характера на производството.
Предвижда се въвеждането за първи път на е-услуги по Закона за особените залози, както и предоставяне на специализирани услуги за автоматизиран достъп до регистъра.
С новите промени отпадат такси за извършване на справки и издаване на удостоверения, които няма да са необходими предвид публичността на Централния регистър на особените залози.
Измененията на тарифата определят и такси за въведените нови електронни и други услуги, като целят да се осигури възможност за дистанционно подаване на заявление и извършване на справки, както и за онлайн получаване на удостоверение.
Промените в Тарифата влизат в сила от 1 април 2023 г., когато трябва да бъде завършена в цялост новата информационна система на особените залози. Дотогава трябва да бъдат приети, съответно издадени и останалите нормативни промени, които са относими към тази реформа.
Важни промени в Закона за електронното управление (ЗЕУ) ще ускорят въвеждането на електронно управление в страната, като те ще улеснят гражданите и бизнеса при използването на административни услуги от държавната и общинската администрация. Това заявиха от Министерството на електронното управление (МЕУ) след приемането на проект за изменение на ЗЕУ от Министерския съвет. Законопроектът трябва да бъде внесен в следващото Народно събрание и приет от депутатите, но едно от основни облекчения е възможност за заявка на електронни услуги от физически лица без квалифициран електронен подпис. Гражданите обаче трябва да удостоверят самоличността си със "средство за електронно идентификация с подходящо ниво на сигурност", но не е посочено какво се има предвид под "подходящо ниво".
Същевременно МЕУ предлага да се промени чл. 43 от Закона за административните нарушения и наказания (ЗАНН), с които ще се уреди редът за връчване на фиш, електронен фиш или акт за административно нарушение, съставени в отсъствието на нарушителя, както и наказателно постановление. При заявено съгласие от страна на гражданина тези актове и фишове ще бъдат връчвани електронно чрез наличната система за сигурно електронно връчване на МЕУ.