Pixabay.com
Gerd Altmann

Кабинетът предлага заявка на е-услуги от граждани и без електронен подпис

Промените в Закона за електронно управление са за премахване на изискванията за всякакви хартиени документи (включително стикери) за доказване на данни от регистри

Владимир Владков
926 прочитания

Pixabay.com

© Gerd Altmann


Важни промени в Закона за електронното управление (ЗЕУ) ще ускорят въвеждането на електронно управление в страната, като те ще улеснят гражданите и бизнеса при използването на административни услуги от държавната и общинската администрация. Това заявиха от Министерството на електронното управление (МЕУ) след приемането на проект за изменение на ЗЕУ от Министерския съвет. Законопроектът трябва да бъде внесен в следващото Народно събрание и приет от депутатите, но едно от основни облекчения е възможност за заявка на електронни услуги от физически лица без квалифициран електронен подпис. Гражданите обаче трябва да удостоверят самоличността си със "средство за електронно идентификация с подходящо ниво на сигурност", но не е посочено какво се има предвид под "подходящо ниво".

Същевременно МЕУ предлага да се промени чл. 43 от Закона за административните нарушения и наказания (ЗАНН), с които ще се уреди редът за връчване на фиш, електронен фиш или акт за административно нарушение, съставени в отсъствието на нарушителя, както и наказателно постановление. При заявено съгласие от страна на гражданина тези актове и фишове ще бъдат връчвани електронно чрез наличната система за сигурно електронно връчване на МЕУ.

По-съществено е отпадането на изискване от страна на администрацията на всякакви хартиени и други физически документи (включително стикери) за доказване на данни за лица или обекти, които са вписани във вече създаден регистър. Това би трябвало да важи и за различните стикери за автомобил, които шофьорите сега лепят по стъклата.

Предвижда се и намаляване на таксите за административни услуги, предоставяни по електронен път. С промените се регламентира и статутът на посредник при предоставяне на административни услуги, като сред тези посредници се посочват "Български пощи", библиотеки и други, които са по-близо до гражданите в по-малките население места.

Промените в ЗЕУ включват и допълнителни лица като първични администратори, като и субекти, които участват в административното обслужване, но са извън държавната администрация, ще имат задължение да предоставят служебно информация от своите регистри. Налага се и задължение за водене на регистри в електронен вид, включително чрез система за централизирано управление на регистри.

На същото заседание на Министерския съвет са одобрени и промени в тарифата за държавните такси, събирани от Агенцията по вписванията. Тарифата е приета с ПМС 243 от 2005 г. Измененията са свързани с преминаването на Централния регистър за особените залози (ЦРОЗ) към Агенцията по вписвания и цялостната електронизация на регистъра, превръщането му в публична база данни за вписаните обстоятелства по Закона за особените залози и промяната в характера на производството.

Предвижда се въвеждането за първи път на е-услуги по Закона за особените залози, както и предоставяне на специализирани услуги за автоматизиран достъп до регистъра.

С новите промени отпадат такси за извършване на справки и издаване на удостоверения, които няма да са необходими предвид публичността на Централния регистър на особените залози.

Измененията на тарифата определят и такси за въведените нови електронни и други услуги, като целят да се осигури възможност за дистанционно подаване на заявление и извършване на справки, както и за онлайн получаване на удостоверение.

Промените в Тарифата влизат в сила от 1 април 2023 г., когато трябва да бъде завършена в цялост новата информационна система на особените залози. Дотогава трябва да бъдат приети, съответно издадени и останалите нормативни промени, които са относими към тази реформа.

Важни промени в Закона за електронното управление (ЗЕУ) ще ускорят въвеждането на електронно управление в страната, като те ще улеснят гражданите и бизнеса при използването на административни услуги от държавната и общинската администрация. Това заявиха от Министерството на електронното управление (МЕУ) след приемането на проект за изменение на ЗЕУ от Министерския съвет. Законопроектът трябва да бъде внесен в следващото Народно събрание и приет от депутатите, но едно от основни облекчения е възможност за заявка на електронни услуги от физически лица без квалифициран електронен подпис. Гражданите обаче трябва да удостоверят самоличността си със "средство за електронно идентификация с подходящо ниво на сигурност", но не е посочено какво се има предвид под "подходящо ниво".

Същевременно МЕУ предлага да се промени чл. 43 от Закона за административните нарушения и наказания (ЗАНН), с които ще се уреди редът за връчване на фиш, електронен фиш или акт за административно нарушение, съставени в отсъствието на нарушителя, както и наказателно постановление. При заявено съгласие от страна на гражданина тези актове и фишове ще бъдат връчвани електронно чрез наличната система за сигурно електронно връчване на МЕУ.

Споразумението между съдружниците на стартъпа създава яснота в отношенията им
Съдържание за Адвокатско дружество "Динова, Русев и съдружници"
Tobel - управление на територията в умния град
Съдържание от Mapex

Най-новото

Apple представи AR шлем - Vision Pro

Apple представи AR шлем - Vision Pro

  • 0
  • 132






Apple Reality идва през декември?

Apple Reality идва през декември?

  • 0
  • 183


5% от съкращенията в САЩ за заради изкуствен интелект

5% от съкращенията в САЩ за заради изкуствен интелект

  • 0
  • 233

Още от Digitalk ›
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОК